aww_instalaltion_shot

Standing Figure, 2016

19 May 2016
Ιστάμενη Μορφή, 2016 | 
Μάρμαρο, 188 x 80 x 58 εκ. | © and courtesy of Ai Weiwei Studio

Standing Figure, 2016
Marble, 188 x 80 x 58 cm.
Photo: Paris Tavitian
©Museum of Cycladic Art

Σε ένα νέο έργο φτιαγμένο ειδικά για την έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο Ai γεφυρώνει την τέχνη του με την ελληνική ιστορία, συνδέοντάς την άμεσα με τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου, δίπλα στην οποία παρουσιάζονται τώρα οι δημιουργίες του. Η Ιστάμενη Μορφή είναι ο μαρμάρινος κολοσσός μιας ανδρικής φιγούρας με τα λεία, γωνιώδη χαρακτηριστικά που απαντώνται σε πολλά γλυπτά της Κυκλαδικής τέχνης. Το έργο παραπέμπει άμεσα στα μαρμάρινα ειδώλια τύπου Σπεδού που κυριαρχούσαν στη φάση Σύρου της Πρωτοκυκλαδικής Περιόδου (2800-2300 π.Χ.). Το κομψό κεφάλι σε επίμηκες ωοειδές σχήμα, ο λεπτός κορμός και το ευρύ στέρνο συνιστούν αναφορά στον «Καλλιτέχνη Γουλανδρή» στον οποίο αποδίδεται το δημοφιλές γλυπτικό ιδίωμα της τρίτης χιλιετίας π.Χ.

Ο Ai υιοθετεί και προσωποποιεί αυτό το έμβλημα της αρχαίας γλυπτικής. Η δραματική αύξηση της κλίμακας στο φυσικό μέγεθος μετατρέπει το λεπτεπίλεπτο κυκλαδικό μοντέλο σε μια επιβλητική θεότητα. Αντίθετα από το αρχικό κυκλαδικό πρότυπο των διπλωμένων χεριών πάνω στο στέρνο, εδώ οι βραχίονες είναι σε έκταση και τα χέρια απλωμένα. Η στάση αυτή δείχνει ανοιχτό πνεύμα, ταυτόχρονα όμως παραπέμπει οπτικά σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Ai: τη διαβόητη φωτογραφική σειρά Dropping a Han Dynasty Urn. Οι τρεις φωτογραφίες δείχνουν τον Ai, ανέκφραστο, να αφήνει μια αρχαία τεφροδόχο της Δυναστείας Χαν (221–207 π.Χ.) να γλιστρά από τα τεντωμένα του χέρια και να θρυμματίζεται μπροστά στα πόδια του. Το έργο σχολιάζει την εσκεμμένη καταστροφή αρχαίων καλλιτεχνημάτων κατά την Πολιτιστική Επανάσταση του Προέδρου Μάο (1966-1976).

Στην Ιστάμενη Μορφή, ο Ai αντικαθίσταται από ένα άγαλμα σε φυσικό μέγεθος. Το  μικρό κυκλαδικό ειδώλιο αποκτά αυτενέργεια και ισχύ· δεν είναι πια ένα εύθραυστο, ευάλωτο ίχνος του παρελθόντος αλλά μια ισχυρή μορφή που κατακρίνει την καταστροφή της κληρονομιάς. Εκτός από το να μιμείται έργα από τη συλλογή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, το νέο δημιούργημα του Ai εξετάζει τη σημερινή Κίνα και Ελλάδα, την ταύτιση και την προσκόλλησή τους στο παρελθόν και τη διαφορετική αντιμετώπιση, από την κάθε χώρα, της ιστορίας της.